vecka 24

Nu har man gått in i vecka 24, nu börjar veckorna springa förbi. Jag mår väldigt bra för att ha det jobbet jag har och en tvåråing som kräver mycket energi och tid samt min kropp. Julhelgen fick jag foglosnsing, det kändes kan man säga. Men jag har inte känt något mer sen dess. Jag vte inte alls hur mina värden ser ut men ska dit den 13 janauari till min nya barnmorska. Det känns bra att få testa någon annan, man klickar inte med alla och man ska inte vara rädd att säga till och byta. Man ska ju trots allt ha en tillit till den personen som ska följa våran graviditet.
 
Nu när man är i vecka 24 så är barnet ca 30 cm lång och väger ca 600gram. Först nu kan fostret börja andas luft, om det skulle födas så tidigt. Barnets hud är så tunn att man kan se blodkärl, ben och organ under den. Huden fortsätter att bli tjockare allteftersom månaderna går tills den är lika ogenomskinlig som min. ögon är fullt utvecklade i slutet av den här månaden. Även om iris fortfarande inte har någon pigmentering får ögonen färg under de kommande månaderna. Den slutliga ögonfärgen syns inte förrän barnet är lite större, i sällsynta fall upp till tre års ålder.
 
Jag kände första sparken med denna bebis samma dag som lilly döptes alltså i vecka 22 och i torsdag fick Kristian känna på första sparken. Väldigt häfitgt och jag älskar att få känna sparkar igen fast dom är lite mer dova än förra graviditeten men jag är glad att jag känner dom. Nu är ju bebben som mest aktiv fram till vecka 28 sen börjar det blir för trångt så jag ska njuta till fullo.