Namnet är....

Idag skrev vi på namnen för lillebror och skickade iväg till skatteverket. 
 
Ebbe Kurt de Beau ska våran son heta.
 
Ebbe kommer från ingenstans, inget släktnamn eller liknande. På slutet av graviditeten kallade jag bebisen Urban på skämt. Sen när han kom till världen så sa jag Ubbe men vi sa att han kunde inte heta urban men tyckte det var gulligt med Ubbe. När bovar på sjukhuset skrev Moa ett sms och gav oss många namnförslag och ett av dom var Ebbe. Och det kändes rätt direkt. Det var inget namn som jag hade hört eller rättare sagt tänkt på. Men det kändes bra men vi sög på det några dagar, men vi kom inte på något annat. Vi hare Charlie innan han var född men han ser inte ut som en Charlie. Så vi har Moa att tacka för ett sådant charmigt namn! 
 
Kurt kommer ifrån min farfar, han heter det i förnamn och min pappa heter också det i mellannamn. Vi tycker det är fint att föra fram släktnamn, Liam heter både från min morfar och från Kristians farfar. Så Kurt kändes som en självklarhet för Ebbe att heta. 
 
de Beau blir automatiskt efternamnet dels för så är våran ordning på våra efternamn och Viström fick man inte ens välja på blanketten men det visste vi redan. Dessuton vill vi att barnen ska heta samma sak. 
 
Fakta om namnet.
Namnet Ebbe hade en viss popularitet på 1930-talet, men har sedan dess varit relativt ovanligt. Trenden är dock just nu uppåtgående och 31 december 2005 fanns det totalt 3915 personer i Sverige med namnet,varav 1320 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 44 pojkar namnet, varav 23 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 6 mars
 
Ebbe är ett mansnamn med flera möjliga ursprung. Dels är det en gammal dansk kortform av Esbjörn eller Asbjörn, där förleden es- eller as- betyder "gud", dels är det (liksom Ebba) en forntysk kortform av det gamla tyska namnet Eberhard som är sammansatt av orden Eber "vildsvin" och hard "hård", "stark"
 
 

 
 
Det dyrbaraste vi har i livet är dessa pojkar.